Tuesday, July 14, 2009

'Fanteguten' - catchy Norwegian dance tune

I first heard "Fanteguten" on Kirsten Braaten Berg's "Min Kvedarlund" album ...

A YouTube clip from Studentspelmanslags-VM 2006. It's a competition in Sweden for student groups that seem to operate sort of like an open slow jam that's associated with a school. Playing are Anonyma folkmusiker of Norrköping, a Swedish group (notice the nyckelharpa players):



More at http://vm.folkmusik.nu/. Mostly in Swedish, but there's a one-page English summary.

The Norwegian folk-rock band Folque had a version on their album "Vardøger" in 1977. The song is popular in Norway and "har også vært kjent i resten av Norden, Tyskland og Holland." Text was written in 1840s by M.B. Landstad:
Som fanteguten kom seg rians til gård,
skjøn jomfrua stod ute og kjemmer sitt hår.

Så bau ho no drengjen inn på eit glas vin,
så skulle han telle opp rikdommen sin.

Eg heve no meg ein adelsgård
med åtte tjug' kyr og fire hundre får.

Så fylgde ho drengjen uti grønan eng.
Der lyster ho å sjå seg ikring.

Og hårre æ no din adelsgård
med åtte tjug' kyr og fire hundre får.

Aller hev eg hatt nokon adelsgård.
Aller hev eg ått så mykje som et får.

Og fanteguten lyfter på fillehetta si,
her ser du heile herligheta mi.

No comments: